ADHD en ny normal

Der er en stigende diskussion om at betragte ADHD ikke som en lidelse, men som en anderledes måde at være normal på. Flere personer med ADHD beskriver deres oplevelser som unikke og ser deres træk som styrker snarere end svagheder.


For eksempel beskriver den danske ADHD-forening, at personer med ADHD ofte tænker ud af boksen og finder kreative løsninger, som andre måske ikke havde overvejet. De fremhæver også, at mange med ADHD er fulde af energi og kan udstråle en positiv energi ADHD

Desuden har den tyske influencer Caro Daur åbent delt sine erfaringer med ADHD. Hun blev diagnosticeret som voksen og beskriver, hvordan mentale øvelser og en struktureret tilgang hjælper hende med at håndtere dagligdagens udfordringer. Daglig motion er også essentiel for hende for at organisere sig og fungere optimalt

Disse perspektiver understøtter ideen om, at ADHD kan ses som en anderledes måde at være normal på, hvor unikke træk og styrker fremhæves frem for kun at fokusere på udfordringerne.


1. Neurodiversitetens perspektiv

  • Hvad betyder neurodiversitet? Neurodiversitet er en bevægelse, der fremhæver, at neurologiske forskelle som ADHD, autisme, dysleksi og andre ikke er fejl eller mangler, men naturlige variationer i den menneskelige kognition.
  • ADHD som en variation: Fra dette perspektiv ses personer med ADHD som havende et andet tankemønster, der kan være en styrke i visse kontekster, såsom kreative felter eller komplekse problemløsninger.

2. Styrker ved ADHD

  • Kreativitet: Mange med ADHD beskriver, at deres hjerner genererer idéer i højt tempo. Dette kan gøre dem særligt innovative og opfindsomme.
  • Hyperfokus: Selvom distraktion ofte forbindes med ADHD, kan personer med ADHD opleve perioder med intensiv koncentration, især når de arbejder med noget, der interesserer dem.
  • Energi og entusiasme: Mange med ADHD beskrives som dynamiske og karismatiske, hvilket kan være en fordel i sociale eller ledelsesmæssige roller.

3. Udfordringer som adaptationsspørgsmål

  • De udfordringer, der ofte forbindes med ADHD, som koncentrationsbesvær, impulsivitet og vanskeligheder med tidsstyring, kan ses som et misfit mellem individets måde at fungere på og samfundets forventninger.
  • Hvis miljøet tilpasses individets behov (f.eks. fleksible arbejdsmiljøer, hjælpemidler, forståelse), kan mange af disse udfordringer mindskes.

4. Forskning og kritiske overvejelser

  • Evolutionære teorier: Nogle forskere mener, at ADHD-træk tidligere var en fordel i jagt- og samlersamfund, hvor hurtig reaktion, høj energi og evnen til at multitaske var essentielle for overlevelse.
  • Socialkulturelle aspekter: Moderne samfunds vægt på struktur, ensformighed og akademisk præstation kan være særligt udfordrende for personer med ADHD, men det betyder ikke nødvendigvis, at deres træk er defekte – snarere at de ikke passer ind i en snæver norm.

5. Praktiske konsekvenser af paradigmeskiftet

  • Behandlingsmål: Hvis ADHD betragtes som en del af neurodiversitet, bliver målet ikke at "helbrede" eller "normalisere", men at hjælpe individer med at udnytte deres styrker og udvikle strategier til at håndtere deres udfordringer.
  • Samfundsmæssig accept: En bredere accept af ADHD som en neurodiversitet kan reducere stigma og fremme inklusion, hvilket gør det lettere for individer at søge hjælp uden skam.

6. Kulturelle perspektiver

  • Dansk kontekst: I Danmark er der stigende opmærksomhed på neurodiversitet, men mange institutioner og arbejdspladser er stadig ikke tilpasset mennesker med ADHD. Initiativer som fleksible arbejdstider og øget fokus på mental sundhed kan hjælpe.
  • Globalt perspektiv: I andre lande, som USA og Australien, er der en voksende neurodiversitetsbevægelse, der arbejder for at normalisere ADHD og fremhæve fordelene ved en anderledes måde at tænke på.

7. Eksempler fra virkeligheden

  • Entreprenører og kunstnere: Mange succesfulde personer med ADHD, som Elon Musk og Will Smith, har vist, hvordan ADHD kan være en styrke i kreative og innovative brancher.
  • Unge med ADHD: Programmer, der fokuserer på at udvikle styrker (f.eks. kreativitet og problemløsning), snarere end at "korrigere" svagheder, har vist sig at øge selvtilliden hos unge med ADHD.


Denne artikel er ikke nødvendigvis 100% mit syn på ADHD, men et forfriskende pust i en verden som er alt for optaget af at diagnosticere alle, som ikke passer i en kasse. Jeg underkender bestemt ikke, at det kan være svært at leve med ADHD, men når jeg arbejder med det i min klinik, fokusere jeg også på styrkerne og hele det menneske der er bag diagnosen. Hvis ikke man passer i en kasse, kan det jo være at det er kassen der er forkert - ikke mennesket.

Men har du brug for hjælp, så ræk ud, så finder vi dine styrker sammen og jeg giver dig de værktøjer du har brug for, for at kunne leve sammen med din ADHD i stedet for at bekæmpe den.

Udarbejdet af Marcus Bach, Terapeut

www.bachhuset.dk